خط تولید زغال

خط تولید زغال

خط تولید زغال یک فناوری است که به لطف آن می توان زغال سنگ را پردازش کرده و ارزش حرارتی آن را بهبود بخشید. زغال سنگ یک سوخت فسیلی تجدید ناپذیر است که احتراق شده و برای تولید برق استفاده می شود. تکنیک های استخراج و احتراق هم برای معدنچیان و محیط زیست به یک اندازه خطرناک است. با این حال، زغال سنگ حدود نیمی از تولید برق ایالات متحده را تشکیل می دهد.

زغال سنگ _بزرگ ترین منبع انرژی جهان_ چگونه به وجود می آید؟

زغال سنگ یک سنگ رسوبی سیاه یا قهوه ای مایل به سیاه است که می توان آن را برای بدست آوردن سوخت سوزاند و یا برای تولید برق استفاده کرد. زغال سنگ بیشتر از کربن و هیدروکربن ها تشکیل شده است که حاوی انرژی است که می تواند از طریق احتراق (سوختن) آزاد شود.
زغال سنگ بزرگترین منبع انرژی برای تولید برق در جهان و فراوان ترین سوخت فسیلی در ایالات متحده است. سوخت های فسیلی از بقایای موجودات باستانی به وجود می آیند. از آنجا که زغال سنگ میلیون ها سال طول می کشد تا توسعه یابد و مقدار محدودی از آن وجود دارد، یک منبع تجدید ناپذیر است. زغال سنگ در طول میلیون ها سال مراحل مختلف کربنی شدن را طی می کند و در نقاط مختلف جهان یافت می شود. زغال سنگ بر اساس میزان تغییر آن در طول زمان رتبه بندی می شود.

پردازش زغال سنگ جهت راه اندازی خط تولید زغال

پردازش زغال سنگ زغال سنگ «خام» یا «غیر معدنی» را می توان با استفاده از فرآیندهای جداسازی فیزیکی برای حذف مواد معدنی ناخواسته برای تولید زغال سنگ «پاک» فرآوری کرد. پردازش زغال که در ادامه اشاره خواهیم کرد، بر ارزش ماده می افزایند:

حذف ماده معدنی (یا «خاکستر»)

ماده معدنی یا خاکستر، عمدتا غیر قابل احتراق است و ممکن است تا ۶۵ درصد از زغال سنگ خام را تشکیل داده و ارزش گرمایشی زغال سنگ را بر اساس جرم افزایش دهد. در فرآیند پاک سازی، حذف مواد اضافی، جرم و حجم زغال‌ سنگ را برای مقدار گرمایشی معین کاهش می‌ دهد و در نتیجه هزینه‌ های حمل و نقل و همچنین هزینه‌ های جابجایی زغال سنگ و مدیریت خاکستر را برای کاربری که در آخرین مرحله از ماده استفاده خواهد کرد، کاهش می‌ دهد.
پردازش فیزیکی می تواند تا حدی محتوای گوگرد و عناصر کمیاب را کاهش دهد. تصمیم گیری در مورد فرآوری یا عدم پردازش یک زغال سنگ خام به نوع زغال سنگ و بازار فروش آن بستگی دارد. مثلا، زغال سنگ حوضه رودخانه پودر تقریباً همیشه به صورت خام به بازار فرستاده می شود زیرا ذاتاً محتوای خاکستر پایینی دارد. اما به طور کل، شست و شو یا پاک سازی زغال می تواند برای محیط زیست مفید باشد.

بریکت کردن زغال سنگ

 بریکت زغال سنگ، فرآیندی است که طی آن، گرد زغال سنگ به بریکت تبدیل می شود. در مقایسه با استفاده مستقیم از گرد زغال سنگ به عنوان سوخت، استفاده از بریکت زغال سنگ نه تنها به کاهش هزینه سوخت (کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی) کمک می کند، بلکه برای محیط زیست نیز مفید است. بنابراین، در ادامه به  چگونگی ساخت بریکت از زغال سنگ و نکات مهم در فرآوری آن می پردازیم:

بریکت کردن زغال سنگ یک فرآیند ساده

بریکت کردن زغال سنگ معمولاً از روش زیر پیروی می کند:

  1. پاکسازسی یا شست و شوی زغال سنگ (ساخت)
  2. مخلوط کردن (با چسب یا بدون چسب)
  3. بریکت کردن
  4. خشک کردن

برای ساختن بریکت زغال سنگ با کیفیت بالا باید در هر مرحله موارد پیشنهادی را رعایت کنیم. گرد زغال سنگ توسط یک لودر بارگیری می شود. آزمایش کیفیت زغال سنگ خام نقش تعیین کننده ای در کل فرآیند بریکت سازی زغال سنگ و فرآیند های عملیاتی دارد. آزمایش کیفیت زغال سنگ خام به منظور بررسی ظاهری، ناخالصی ها، چگالی، وزن مخصوص، اندازه ذرات و نسبت توده زغال سنگ است.

آزمایش کیفیت خط تولید زغال

آزمایش کیفیت زغال سنگ برای تجزیه و تحلیل کمی و کیفی خواص فیزیکی و شیمیایی زغال سنگ خام در آزمایشگاه برای تعیین فرآیند پذیری و فرمولاسیون مواد خام بریکت های زغال سنگ است.

غربالگری زغال سنگ 

از یک صفحه ارتعاشی برای غربال کردن زغال سنگ خام استفاده می شود. قطعات بزرگ زغال سنگ را که بزرگتر از ۳ میلی متر هستند الک کرده و خرد کنید، ناخالصی ها را به صورت دستی جدا کنید. این مرحله می تواند کارایی بریکت های زغال سنگ را افزایش دهد، سلامت دستگاه بریکت زغال سنگ را تضمین نماید و مصرف انرژی کل کارخانه بریکت سازی را کاهش دهد.

خرد کردن زغال بزرگ

از سنگ شکن برای خرد کردن زغال سنگ استفاده کنید. با توجه به اندازه ذرات مورد نیاز، بهره وری، اندازه ورودی و غیره نوع مناسب را انتخاب کنید. 

  • سنگ شکن های فکی برای زغال سنگ های بزرگتر از ۱۰۰ میلی متر
  • سنگ شکن های چکشی برای زغال سنگ ۵۰ تا ۱۰۰ میلی متر
  • سنگ شکن غلتکی برای زغال سنگ ۱۳ تا ۵۰ میلی متر
  • سنگ شکن چرخشی برای زغال سنگ ۳-۱۳ میلی متر

فرآیند آماده سازی بایندر و انواع کلاسور

  1.   آلی:
    قطران زغال سنگ، آسفالت یا قیر نفتی و بقایای آن ها، پلیمرهای مولکولی، نشاسته، بقایای روغن نباتی، چسب حیوانی، ضایعات صنعتی، هیومات، لیگنوسلولز و غیره.
  2. غیر آلی: خاک رس، بنتونیت، کائولن، سیمان، سیلیکات سدیم، آهک خام (سریع)، گل کاربید کلسیم، فسفات، سولفات و غیره. برخی از معادن زغال سنگ دارای سنگ های آرژیلی در سقف و کف هستند. پس از آسیاب شدن به صورت پودر، وقتی با آب مخلوط می شود، خاصیت چسبندگی خوبی دارد، همچنین در برابر احتراق مقاوم است. می توان آن را به عنوان یک چسب و افزودنی در نظر گرفت.
  3. کامپوزیت ها: چسب های آلی و معدنی که هر کدام ویژگی های متمایز خود را دارند و همگی مکمل یکدیگر هستند.
    هنگام تهیه بایندر برای خط تولید زغال ، می توان هر دو نوع چسب را با هم ترکیب کرد و استفاده کرد که به آن ها کامپوزیت می گویند، مانند ترکیبات آلی و غیر آلی، ترکیبات آلی و معدنی، ترکیبات معدنی و معدنی که همگی نتایج خوبی به همراه دارند.

انواع دستگاه بریکت زغال سنگ جهت راه اندازی خط تولید زغال

بدون بایندر

اصل مهم در بریکت کردن زغال سنگ بدون بایندر، بریکت کردن زغال سنگ با اندازه مناسب است. تحت فشار بسیار بالای دستگاه بریکت، تمام هوا فشرده شده و ذرات زغال سنگ کاملاً یکپارچه می شوند. خواص چسبندگی ذرات به پودر زغال سنگ باعث می شود که بریکت های زغال سنگ به وجود آیند. برای فرآیند بریکت کردن زغال سنگ بدون بایندر، استفاده از زغال سنگ چسبنده قوی ضروری است. همه زغال‌ سنگ‌ ها نمی‌ توانند بدون چسب بریکت منسجم باشند.

پرس بریکت غلتکی

قطعات اصلی پرس بریکت رول دو غلتک با پارامتر های فنی یکسان و قطرهای عموماً ۳۶۰ تا ۱۰۰۰ میلی متر می باشد. روی سطح قطر بیرونی غلتک، گودال هایی با شکل، اندازه و عمق از پیش تعیین شده وجود دارد که این گودال های روی دو غلتک با یکدیگر کاملا مطابقت دارند. هنگامی که دو غلتک، با سرعت برابر، در جهت مخالف و به صورت هماهنگ با هم در حال چرخیدن باشند، دو دایره بیرونی که با یکدیگر در تماس بوده و مماس هستند، دقیقاً یک ردیف از گودال‌ ها هستند که با یکدیگر هم راستا شده‌اند تا یک حفره کامل را تشکیل دهند.

 اکسترودر برای راه اندازی خط تولید زغال

تجهیزات مورد استفاده در فرآیند اکستروژن بریکت زغال سنگ دارای یک محفظه اکستروژن استوانه ای شکل است که به صورت جانبی قرار می گیرد، یک پورت تغذیه در بالای محفظه اکستروژن باز می شود و یک قیف تغذیه روی دهانه نصب می شود. یک اکسترودر با یک تیغه مارپیچ تک سر در حفره در امتداد خط مرکزی نصب شده است. با چرخش اکسترودر، زغال سنگ خامی که از قیف تغذیه وارد محفظه اکستروژن می شود فشرده شده و پس از رسیدن به فشار معین، از خروجی محفظه اکستروژن خارج می شود.

2 thoughts on “خط تولید زغال

    • saber says:

      دوست عزیز سلام
      می توانید در این مورد، به صورت رایگان از طریق واتس اپ با مشاوران کومور ماشین مشورت نموده و بهترین انتخاب را بر اساس بودجه و اهداف درآمدی خود داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
به مشاوره نیاز دارید ؟
سلام ،
سوالی دارید در خدمتیم