راه اندازی خط تولید زغال + جدول هزینه ها (آپدیت ۱۴۰۱)

نکاتی در مورد راه اندازی خط تولید زغال

طبق بررسی های انجام  شده و شش ماهه از اول سال ۱۴۰۱ تا کنون از کسب و کارهایی که درآمد مناسبی نسبت به سایر کسب و کارهای تولیدی دارند، راه اندازی خط تولید زغال فشرده از جمله کسب و کارهایی هست که نوسان زیادی در مقابل وضع اقتصادی کشور و همچنین تغییرات قیمت ارز و مواد اولیه ندارد.

یکی از مزایای راه اندازی خط تولید زغال ، تقاضای زیاد بازار نسبت به تولیدات زغال فشرده میباشد، البته محصولاتی که دارای کیفیت و استاندارد بالایی هستند در حدود ۷۰ درصد بازار زغال فشرده را به خود اختصاص داده اند.

در این مقاله قصد داریم تا به صورت جامع و یک جا، تمام آنچه برای راه اندازی این کسب و کار نیاز دارید را بررسی کرده و به پاسخ سوالات شما از جمله هزینه راه اندازی یک خط تولید و تمام نیاز های آن، مدت زمان بازگشت سرمایه، میزان سود و درآمد ماهانه، نیروی کار لازم، هزینه نگهداری تجهیزات، مواد اولیه و … بپردازیم.

راه اندازی خط تولید زغال

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید زغال فشرده

در صنعت تولید زغال، از ضایعات چوب باقی مانده در کارگاه های تولیدی، تولیدی مبلمان و … به همراه پوست گردو به میزان کم، به عنوان مواد اولیه استفاده میشود که بسیار کم هزینه بوده و چون این ضایعات کاربرد دیگری به جز تولید زغال ندارند، همیشه در هر تناژی به وفور یافت میشوند و هیچ نگرانی بابت کمبود مواد اولیه وجود ندارد.

مزایای خط تولید زغال

از جمله مزایای راه اندازی خط تولید در صنعت زغال میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
⦁ سرمایه اندک مورد نیاز برای راه اندازی
⦁ سود آوری بالا
⦁ عدم نیاز به دانش تخصصی
⦁ بازار تقاضای گسترده
⦁ امکان صادرات و ارزآوری

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید زغال

برای معرفی تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز در خط تولید زغال، نگاهی کوتاه به نحوه عملکرد در این خط می اندازیم که شامل چهار مرحله زیر است:

  1. پس از تهیه مواد اولیه، وارد مرحله سرند کردن خاک اره می شویم، برای انجام این مرحله نیاز به دستگاه سرند می باشد که وظیفه آن جداسازی ضایعات احتمالی موجود در داخل خاک اره می باشد، همچنین این دستگاه میزان خاک اره ورودی به مرحله بعد یعنی سیستم خشک کن را نیز کنترل میکند زیرا اگر میزان خاک اره زیاد باشد خشک کن دچار افت فشار میشود و نتیجه کار مطلوب نخواهد بود. دستگاه سرند با برق کار میکند و برق مصرفی آن نیز تک فاز یا سه فاز می باشد و ظرفیت آن در هر شیفت ۱.۵ الی ۲.۵ تن می باشد.

دستگاه سرند برقی

  1. مرحله بعدی در تولید زغال، مرحله خشک کردن می باشد که باید در این مرحله رطوبت خاک اره تا میزان مجازی گرفته شود تا آماده تبدیل شده به بریکت باشد. برای ایجاد سیستم خشک کردن نیاز به چهار دستگاه مشعل، مکنده، سیکلن و لوله های سینوسی داریم.
  • دستگاه مشعل: دستگاهی است که وظیفه آن تامین حرارت لازم برای خشک کردن خاک اره است و برق مصرفی آن نیز تک فاز است.

دستگاه مشعل در تولید زغال

  • دستگاه مکنده: با نام های دستگاه سانتریفیوژ یا دمنده و مکنده نیز شناخته میشود و همان طور که از نامش پیداست وظیفه آن مکش خاک اره و حرارت تولید شده توسط مشعل به داخل لوله هاس سینوسی است. مکنده نیز با برق کار میکند.

دستگاه مکنده در تولید زغال فشرده از خاک اره

  • سیکلن: دستگاهی است که وظیفه جدا سازی خاک اره از هوای تولید شده توسط مکنده را دارد و بدون مصرف برق است و هر چه اندازه اش بزرگتر باشد بهتر است زیرا در این صورت خاک اره کمتری را پرت میکند.

دستگاه سیکلن در تولید زغال از خاک اره

  • لوله های سینوسی: شامل مسیری است که خاک اره در طی آن، حرارت دیده و خشک میشود پس طول آن باید دقیق و مهندسی شده باشد زیرا طول کم باعث خشک نشدن خاک اره و طول زیاد باعث خشک شدن بیش از حد آن میشود.

لول های سینوسی در تولید زغال از خاک اره

  1. مرحله سوم اکسترودر کردن می باشد که در این مرحله خاک اره خشک شده در مرحله دوم، توسط دستگاه اکسترودر یا پرس، فشرده شده و به بریکت خام تبدیل میشود. دو نوع رایج اکسترودر شامل اکسترودر گیربکسی و تسمه ای است که هر کدام معایب و مزایای خاص خود را دارند. دستگاه اکسترودر نیز با برق کار میکند.

دستگاه اکسترودر گیربکسی در تولید زغال

  1. در مرحله چهارم و آخر، بریکت خام حاصل شده در مرحله قبل داخل کوره پخت میشود. درحال حاضر دو نوع کوره سنتی و صنعتی وجود دارد که کوره سنتی به دلیل مشکلاتی که دارد از جمله آلودگی هوا و … دیگر چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد، بنابراین کوره صنعتی در این مورد پیشتاز است.

کوره صنعتی چهار جداره یک تنی برای پخت زغال

در نتیجه برای راندازی یک خط تولید زغال از خاک اره به دستگاه های سرند، مشعل، مکنده، سیکلن، لوله های سینوسی، اکسترودر و کوره نیاز است.

 

 

انواع خطوط تولید زغال فشرده

  1. خط تولید اکسترودر گیربکسی

خط تولید با دستگاه اکسترودر گیربکسی ارزانترین نوع خط تولید زغال فشرده است که مواد اولیه آن فقط خاک اره می باشد و به دلیل پرس بسیار قوی این دستگاه، بریکت های تولید شده از استحکام بالایی برخوردار هستند.

اما از معایب این خط تولید میتوان به راندمان پایین آن اشاره کرد به طوری که به طور متوسط در هر شیفت کاری میتوان حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بریکت تولید کرد، همچنین به دلیل فشار بالای اکسترودر گیریکسی، بریکت ها به شکل منحنی در می آیند.

از دیگر معایب این دستگاه میتوان به تولید صدای زیاد هنگام کار و خاموش شدن های مکرر به دلیل اشتباه در ساختار این نوع اکسترودر اشاره کرد، و به دلیل عدم استفاده از پوست گردو در مواد اولیه، فقط میتوان آن را در کوره های صنعتی فرآوری کرد.

زغال خروجی در اکسترودر گیربکسی به دلیل دارا بودن گاز و بو، فقط برای کباب مناسب است.

  1. خط تولید اکسترودر تسمه ای

توان تولیدی اکسترودر تسمه ای در هر شیفت کاری به طور متوسط حدود ۱ الی ۱.۲ تن می باشد و در مقایسه با اکسترودر گیربکسی، سرعت تولید بالاتری داشته و همچنین قابلیت پخت در کوره های سنتی را نیز دارد.

مهم ترین نقطه ضعف اکسترودر تسمه ای، خاموش شدن های مکرر دستگاه به دلیل اشتباه در ساختار آن می باشد به طوری که اکنون در خاستگاه خود یعنی کشور چین نیز از رده خارج شده است.

  1. خط تولید اکسترودر پلاس

تلفیقی از اکسترودر تسمه ای و گیربکسی بوده و در دو نوع اکسترودر تک پلاس و دوبل پلاس موجود می باشد و با توجه به همین موضوع توان تولید ۲ الی ۴ تن بریکت در هر شیفت کاری را داراست.

اکسترودر پلاس دارای فشرده سازی و پرس بسیار بالای بریکت بوده به گونه ای که میتواند بریکت را تا طول ۸۰ سانتی و بدون سینی نگهدارنده تولید کند.

از دیگر مزایای این نوع اکسترودر میتوان به بهره گیری از سیستم خشک کن اشاره کرد که باعث کاهش ضایعات زغال و کاهش استهلاک دستگاه میشود.

خط تولید اکسترودر پلاس به عنوان کاملترین خط تولید موجود در بازار، توسط گروه صنعتی کومیرماشین تولید شده است.

کل هزینه موردنیاز برای راه اندازی خط تولید زغال

امروزه هزینه کلی خریداری تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی یک خط تولید زغال با حداقل توان تولید ۵۰۰ کیلو زغال در روز حدود دویست میلیون تومان می باشد.

اما همان گونه که میدانید در هنگام راه اندازی یک کسب و کار، علاوه بر هزینه خرید دستگاه و تجهیزات مورد نیاز، هزینه های دیگری نیز وجود دارد که فرد با وارد شدن در دل کار به آن ها پی میبرد، و راه اندازی خط تولید برای زغال نیز از این قاعده مستثنی نیست در ادامه سعی کردیم مختصرا نگاهی به این موارد بیاندازیم تا شما با دید بازتر وارد این حرفه شوید.

  1. هزینه اجاره مکانی (سوله) برای راه اندازی خط تولید: برای راه اندازی کارگاه تولید زغال، شما به سوله با مساحتی حدود سیصد متر نیاز دارید که حداقل دارای دویست متر مکان سرپوشیده باشد، پس این مکان یا باید کلا سرپوشیده باشد یا دارای دویست متر فضا سرپوشیده و صد متر محوطه باشد. طبیعی است که شما در صورت نداشتن چنین مکانی، باید آن را اجاره کنید که هزینه اجاره نیز با توجه به شهر شما متفاوت است.
  2. هزینه نیروی کار: برای یک خط تولید زغال فشرده از خاک اره (زغال چینی) به ۳ نفر نیروی کار نیاز می باشد که این نیرو ها علاوه بر دستمزد، نیاز به لباس کار و دستکش و … نیز دارند.
  3. هزینه خرید مواد اولیه: ترکیبات مواد اولیه در تولید زغال از خاک اره، شامل ۷۵ درصد خاک اره، ۲۰ درصد پوست گردو و ۵ درصد خاک زغال می باشد. هر چند زغال مواد اولیه ارزانی دارد اما شما باید به نسبت زغالی که میخواهید در هر روز تولید کنید، میزان مواد اولیه مورد نیاز و هزینه آن در هر ماه را نیز مد نظر قرار دهید. معمولا از هر ۲۰۰۰ کیلو خاک اره مرطوب میتوان ۵۰۰ کیلو زغال تولید کرد.
  4. هزینه حمل مواد اولیه: پس خریداری مواد اولیه، نیاز است تا این مواد خریداری شده به کارگاه تولیدی منتقل شوند که مطمئنا مستلزم صرف هزینه می باشد.
  5. هزینه خرید لوازم جانبی ضروری: علاوه بر هزینه های اشاره شده، شما نیاز به تهیه جک پالت برای جابجایی واگن ها، آچار، چکش، پارو و … را نیز دارید.
  6. هزینه برق: همانطور که در مرحله معرفی تجهیزات اشاره شد اکثر دستگاه های تولید کننده زغال با برق کار میکنند. بنابراین شما در هنگام برآورد هزینه ها، بایستی این مورد را نیز در نظر بگیرید.
  7. هزینه نگهداری تجهیزات و دستگاه ها: در حالت کلی اگر تجهیزات خود را از شرکت های معتبر و گارانتی دار تهیه کرده باشید به جز هزینه روغن کاری و گریس کاری دستگاه ها هر چند مدت یکبار، هزینه دیگری برای نگهداری نیاز ندارید، به جز دو قطعه سیلندر و ماردون که به دلیل قرار گرفتن در معرض دمای بالا (حدود ۴۰۰ درجه) و فشار زیاد به طور همزمان، پس از گذشت مدت زمانی استهلاک یافته و فرسایش پیدا میکنند، بنابراین نیاز است همیشه سیلندر و ماردون یدک داشته باشید تا خط تولید نخوابد.
  8. هزینه بسته بندی زغال ها: پس از تولید نهایی، زغال ها برای جابه جایی راحت تر و همچنین جلوگیری از ورود آسیب یا رطوبت به آنها، نیازمند بسته بندی می باشند.

انواع خط تولید زغال

  1. خط تولید زغال چینی ( زغال فشرده از خاک اره): متداول ترین خط تولید زغال، خط تولید زغال چینی می باشد و در داخل کشور بسیار پر فروش بوده و امکان صادرات نیز دارد.
  2. خط تولید زغال حبه ای یا قالبی (زغال فشرده از خاک زغال): یکی از کم هزینه ترین خطوط تولید زغال است و همچنین آلایندگی و دود نیز ندارد و به دلیل استفاده از ضایعات در تولید، صادرات آن مجاز است و همچنین بهترین بازار زغال در خارج از کشور را به خود اختصاص داده است.
  3. خط تولید زغال لیمو (زغال مرکبات یا مجلسی): این نوع زغال از چوب درخت مرکبات تولید میشود، برای تولید زغال لیمو اعلا نباید حجم دستگاه های مورد استفاده بیش از یک تن باشد بنابراین میتوان گفت که درخط تولید لیمو درهر شیفت کاری، محدودیت تولید وجود دارد. همچنین به دلیل استفاده از چوب درختان در تولید، صادرات آن مجاز نمی باشد.
  4. خط تولید زغال کبابی یا باربیکیو: در خط تولید زغال کبابی برعکس خط تولید لیمو، باید حجم دستگاه ها بزرگ باشد تا زغال مرغوب تری تولید شود بنابراین برای تولید کننده به صرفه تر بوده و میتواند در هر شیف کاری، مقدار زغال بیشتری را تولید کند. همچنین این نوع زغال، به وفور در کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می گیرد.

بازار فروش و مشتری های زغال فشرده

زغال به دلیل اینکه مصرف عمومی دارد و همچنین کشورهای منطقه همگی جزء مصرف کنندگان درجه یک زغال هستند پس میتوان گفت که مشتری برای زغال چه در بازار داخلی و چه در صادرات همیشه تامین می باشد.

صادرات زغال و شرایط آن

گرچه زغال بازار مصرف گسترده ای داخل ایران دارد اما اکثر تولیدکنندگان زغال فشرده برای افزایش سود آوری به صادرات رو می آورند و خوشبختانه هیچ گونه ممنوعیتی روی صادرات زغال قالبی که از مواد اولیه دور ریز تولید میشود وجود ندارد.
صادرات زغال نیازمند مجوزها و شرایط خاص خود است و شما ابتدا بایستی برای کارگاه خود، مجوز تولید زغال از وزارت صنعت و معدن دریافت کنید، همچنین نیازمند اخذ مجوز صادرات زغال از اداره گمرک می باشید و پس از دریافت مجوزهای لازم چالش بعدی پیدا کردن مشتری مستقیم یا همکاری با شرکت های بازرگانی صادراتی می باشد.
صادرات زغال ایران بیشتر به کشورهای خاورمیانه و مخصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل مصرف زیاد زغال صورت میگیرد و کشورهایی همانند ترکیه، امارات، عراق، عربستان، کویت، قطر، آذربایجان، عمان، پاکستان، افغانستان و … بازار مصرف خوبی در این حوزه دارند و اکثرا به دلیل داشتن مرز مشترک زمینی یا آبی با ایران شرایط صادرات راحت تری نیز دارند.
خاورمیانه تنها بازار صادرات نیست و امکان صادرات زغال به اروپا و کشورهای سردسیری مانند سوئد، فنلاند، نروژ و … که از شومینه برای گرمایش استفاده میکنند وجود دارد اما با وجود داشتن شرایط سخت تر، سودآوری بالاتری نیز دارد.

میزان سود و درآمد در خط تولید زغال فشرده و بازگشت سرمایه

میزان سود به دست آمده در تولید زغال، به تناژ تولید و همچنین زمان اختصاص داده شده بستگی دارد  ولی با توجه به تجربه حاصل در این راه، ماهانه حداقل ۲۰ میلیون تومان می باشد که با افزایش تولید، میزان درآمد ماهانه نیز افزایش خواهد یافت.

در نتیجه با توجه با توضیحات بالا، مدت زمان بازگشت سرمایه در خط تولید زغال، کمتر از یک سال می باشد که در مقایسه با بیشتر کسب و کار ها، واقعا بی نظیر است.

آیا امکان دریافت تسهیلات برای راه اندازی خط تولید زغال وجود دارد؟

اگر شما از جمله افرادی هستید که به فکر استفاده از وام و تسهیلات بانکی برای راه اندازی یک خط تولید زغال افتاده اید اما نمیدانید که این امکان وجود دارد یا نه؟ باید بگوییم که بله خوشبختانه امکان دریافت وام برای راه اندازی این کسب و کار وجود دارد اما مانند سایر تولیدی ها، نیازمند داشتن مجوز تولید از وزارت صنعت و معدن می باشد.

البته باید توجه داشت که برای تولید زغال الزامی به دریافت مجوز و یا راه اندازی کارگاه در شهرک صنعتی نمی باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد به تمامی جنبه های موجود در راه اندازی خط تولید زغال به عنوان یک کسب و کار پرسود اشاره شود و تا حد امکان به سوالات رایج شما در این باره پاسخ داده شود.

شما عزیزان میتوانید با مشاهده و دانلود طرح توجیهی راه اندازی خط تولید زغال فشرده، به جزئیات بیشتری در این باره دست پیدا کنید.

گروه صنعتی کومیر ماشین به عنوان تولید کننده انواع دستگاه های خط تولید زغال با ۱۰ سال خدمات پس از فروش، آماده فروش و نصب و راه اندازی و آموزش تخصصی ماشین آلات می باشد، برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره با کارشناسان کومیر ماشین با شماره ۰۹۱۰۰۹۶۸۰۵۶ در تماس باشید.

همچنین میتوانید سوالات خود درباره راه اندازی خط تولید زغال را بخش کامنت های این صفحه بپرسید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

سوالات متداول

آیا صادرات زغال فشرده مجاز است؟

بله، به دلیل استفاده از ضایعات در تولید زغال فشرده، صادرات آن مجاز می باشد.

مدت زمان بازگشت سرمایه در خط تولید زغال فشرده چقدر است؟

به دلیل پربازده بودن خط تولید زغال فشرده، مدت زمان بازگشت سرمایه آن یکسال یا حتی کمتر نیز می باشد.

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید زغال فشرده چیست؟

مواد اولیه زغال فشرده شامل ۷۵% خاک اره، ۲۰% پوست گردو و ۵% خاک زغال می باشد.

هزینه مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید زغال فشرده چقدر است؟

در حال حاضر حدود ۳۵۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان می باشد.

آیا امکان دریافت تسهیلات برای راه اندازی خط تولید زغال وجود دارد؟

بله امکان دریافت وام وجود دارد و نیازمند مجوز تولید از وزارت صنعت و معدن می باشد.

 

 

 

حیدری / کومور ماشین

13 thoughts on “راه اندازی خط تولید زغال + جدول هزینه ها (آپدیت ۱۴۰۱)

    • حیدری says:

      سلام دوست عزیز
      هزینه بروز دستگاه با توجه به نواسانات ارز و فلزات متغییر میباشد لطفا جهت راهنمایی بیشتر با شماره تماس ۰۹۱۰۰۹۶۸۰۵۶ تماس بگیرید.
      باتشکر

  1. علی عزیزی says:

    پشتیبانی و آموزش های بعد از تحویل هم دارید؟ برخی شرکت ها تولیدات روزانه رو نیز میخرند آیا این مورد برای شما هم هست؟

    • حیدری says:

      سلام و عرض ادب
      پشتیبانی و ضمانت ۵ ساله محصولات توسط تیم فنی کومورماشین انجام میشود و اینکه برخی شرکت با این شعار قصد در ترغیب شما عزیزان برای خرید خط تولید را دارند درست نیست و امکان چنین چیزی وجود ندارد.
      ولی همکاران ما در بازاریابی محصولات تولیدی میتوانند کمک زیادی به شما بکنند.

  2. رضائی says:

    با تشکر از مطلب خوبتون،در مورد هزینه های جاری یک کارگاه خط تولید زغال فشرده باید بگوییم علاوه بر هزینه هایی که اشاره کرده بودید باید هزینه بیمه رو هم در نظر گرفت چون امکان اشتعال در کارگاه زغال وجود داره باید بیمه بشه و همینطور بخاطر دودهای حاصل از تولید هم نیاز هست که کارگران نیز بیمه شوند.

  3. قادر علی ملکی says:

    سلام با تشکر از مطب خوبتون
    من یه سوله شخصی دارم که ۱۰۰ متر مسقف و حدود ۲۰۰ متر هم محوطه داره میخواستم ببینم این ابعاد برای راه اندازی کدوم یکی از خط تولید ها مناسب تره؟ و همچنین اینم اضافه کنم که منطقه ما پر از باغات گردو و مرکبات هستش که میتونم این مواد اولیه رو از اونا تهیه کنم.

    • حیدری says:

      با عرض سلام و ادب و تشکر از حسن توجه شما
      لطفا برای بررسی دقیق تر شرایط و دریافت مشاوره رایگان با کارشناس کومور ماشین با شماره ۰۹۱۰۰۹۶۸۰۵۶ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
به مشاوره نیاز دارید ؟
سلام ،
سوالی دارید در خدمتیم